Saturday, August 20, 2016

الجواب الفصيح في الكون الفسيح :18

السؤال الثامن عشر: هل أنت فعلا حر ولا لأ؟

من اول يوم بدأت فيه السلسلة دي، و أنا مستني اليوم الي هكتب فيه السؤال ده، طبعا انا مش بتكلم علي الحرية السياسية و لا الاجتماعية، عشان دي سهلة جدا في انك تحكم عليها، انا بتكلم علي حرية اعمق بكتير، هل انت حر في قراراتك و افكارك و لا لأ؟ بغض النظر عن انتماءك الديني، بس مينفعش تقول ان الدين بيقول كده لازم يكون فيه دليل مقنع، و هنا -سيداتي و سادتي- تأتي الفلسفة.
مشكلة الارادة الحرة أو ال Free Will من اقدم المشاكل في الفسلفة و فيه فلاسفة كتير اتخانقوا علي الموضوع ده. 

المشكلة هنا بين فريقين، لو انت قاعد في المقصورة الرئيسية، هتلاقي علي اليمين فريق ال Libertarians و دول شايفين ان الانسان حر في قراراته و اختياراته و ان عنده ارادة خاصة، و علي ايدك الشمال هتلاقي فريق ال Determinism و دول بيقولوا ان كل شئ بيحصل هو نتيجة لاحداث حصلت قبل كده، حتي اختياراتك و قراراتك الجميلة. يبدأ الماتش من عند فريق ال determinism، يطلع فيلسوف فرنسي اسمه Baron D'holbak يقولك اي حاجة في الكون مرتبطة فيزيائيا ببعضها و اي حاجة بتحصل هيا نتيجة لحاجة حصلت قبلها، مثلا لو لقيت كرة بتطير في الهواء، يبقي لازم يكون في حاجة او حد ضربها، و ان سلسلة الاحداث دي مستحيل تتكسر، حتي لو جيت قلت انك مش هتعمل فعل معين عشان تكسر السلسلة دي و بالتالي تثبت عدم وجودها، فعدم فعلك للفعل ده كان نتيجة لوجود السلسلة نفسها. يروح بقي فيلسوف من فريق ال Libertarianism، يرد و يقول ان احنا ممكن ببساطة نثبت ان الفعل ده حر و لا لأ عن طريق حاجة بسيطة جدا، و سماها The principle of alternate possibilities، و المبدأ بيقول ببساطة ان لو عندك اختيارات مختلفة كان ممكن تختار منها، يبقي اختيارك ده حر. يعني لو انت واقف علي عربية فول و معاك فلوس كفاية، فانت كان ممكن تطلب فول بالزيت الحار، او بالزيت الحلو، او بالبيض، و اي كان اختيارك فهو اختيار حر. تمام لحد هنا؟

يجي بين الشوطين و يقعد الفريقين مع بعض و يتفقوا علي مبدأ مهم جدا اسمه ال Hard determinism و ده بيقول ان الحاجات الي بره حكم الانسان لازم تكون نتيجة لحدث سابق ليها، يعني مينفعش الاقي العربية بتمشي لوحدها، لازم انا الي اسوق العربية دي. و ان الفيزياء هي الي بتفسر العلاقة دي. تخلص الاستراحة و نرجع للماتش، ويروح فريق ال libertarianism يكمل و يقول، ان فيه فرق بين ال Event Causation و ده ان اي حاجة physical لازم زي ما قولنا قبل كده تكون نتيجة لسبب قبلها، و ال Agent causation و ده ان الانسان ممكن هو نفسه يبدأ سلسلة جديدة من الاحداث لمجرد انه عايز كده، يعني لو لقيت كره طايرة في الهواء فده معناه ان لازم يكون فيه حد ضربها (و ديه ال event causation ) بس الراجل الي ضاربها ممكن يكون عمل كده لأنه عايز يضرب الكورة مش اكتر، و يبدأ سلسلة جديدة من الاحداث (وهو ده مبدا ال agent causation) او ببساطة مبدأ"كيفي كده"!

يسكت فريق ال determinism، لا ابدا ميصحش، يروح يطلع فيلسوف يقولك، بس اصلا قرارت الانسان دي و اختياراته نتيجة عن حبة عوامل زي الرغبة أو المزاج، لو انت واقف علي عربية الفول، فانت اخترت الفول بالزيت العادي، لأن البيض بيجبلك انتفاخ، و الزيت الحار هيخليك عطشان مثلا، و الرغبة دي او مزاجك ده هو ناتج من مخك و الي هو عبارة عن biological state و الحالة دي عبارة عن اشارات مخية و بالتالي هي physical state و بالتالي هي نتيجة لاسباب حصلت قبلها، طبقا لمبدا ال Hard Determinism، البيض جبلك انتفاخ قبل كده فعشان كده انت مش عايز تاكله، و الجو حر فمش ناقصة عطش فبلاش الزيت الحار، و بالتالي الزيت الحلو هو الاختيار الامثل. و الفريق ده شايف ان كل ما العوامل النفسية بتتغير -طبعا نتيجة عوامل سابقة- بيتغير الاختيار، فانت بتبقي شايف نفسك حر بس للاسف ده مش صحيح.

من الاخر انت بتاكل فول عشان احنا معناش فلوس! و هو ده الجواب الفصيح!

2 comments:

  1. بس انت هنا ما جاوبتش على السؤال
    انت شرحت وجهات النظر بس

    ReplyDelete
    Replies
    1. hya open-ended answer 4wya, bas ana mo2yed l fekret en mfee4 7aga esmha free will.

      Delete